Πώς θα λειτουργούν τα μη κρατικά ΑΕΙ – Η κυβέρνηση αξιοποιεί το άρθρο 28

Το εν λόγω άρθρο προβλέπει διακρατικές συμφωνίες για παραρτήματα από ξένα εκπαιδευτικά ιδρύματα

Σπάει» το κρατικό μονοπώλιο δημιουργώντας το νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση μηκρατικών πανεπιστημίων

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος έχει προαναγγείλει τη διαμόρφωση του νέου θεσμικού πλαισίου με βάση τη συνταγματική πρόβλεψη για τις διακρατικές συμφωνίες, πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες, να συζητήσει το θέμα με τους πρυτάνεις των ΑΕΙ, ενώ το νομοσχέδιο που καταρτίζεται θα παρουσιάσει ο υπουργός ΠαιδείαςΚυριάκος Πιερρακάκης, σε επόμενη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, αλλά θα συζητηθεί και στην επικείμενη σύνοδο των πρυτάνεων στις 15 Δεκεμβρίου, προκειμένου στις αρχές του νέου έτους να ξεκινήσουν οι σχετικές διαδικασίες ψήφισης.

Ενδεικτικό της κατεύθυνσης του νομοσχεδίου είναι ότι ο πρωθυπουργός σε συνάντησή του με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τόνισε χαρακτηριστικά: «Είμαστε πια έτοιμοι να καταθέσουμε μία συγκροτημένη νομοθετική πρωτοβουλία, που να δίνει τη δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων και στην πατρίδα μας, με πολύ υψηλές προδιαγραφές, όμως εκεί δεν πρόκειται να κάνουμε καμία απολύτως έκπτωση».

MuteΚαι πρόσθεσε ότι «αυτή η ιστορική εκπαιδευτική ανορθογραφία θα διορθωθεί, αλλά με τέτοιο τρόπο που να εξασφαλίσουμε ότι τα νέα πανεπιστήμια που θα ιδρυθούν και θα εγκατασταθούν στη χώρα μας θα πληρούν τις υψηλές προδιαγραφές που η ελληνική πολιτεία θα έχει θέσει». Όπως αναφέρεται, η κυβέρνηση αξιοποιεί το άρθρο 28 του Συντάγματος που προβλέπει τις διακρατικές συμφωνίες για τη λειτουργία μη κρατικών ιδρυμάτων, ως παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, μέσα από το πρίσμα της εξωστρέφειας αλλά και για να περιορίσει το κύμα φυγής των νέων στο εξωτερικό για σπουδές, ενώ παράλληλα θωρακίζει και τα δημόσια πανεπιστήμια με τη διεθνοποίησή τους (έρευνα, κοινά προγράμματα με ξένα πανεπιστήμια).

  • Επιλογή φοιτητών: Σε ό,τι αφορά την επιλογή φοιτητών, αναμένεται να ακολουθηθεί το κυπριακό μοντέλο, το οποίο λειτουργεί ήδη με επιτυχία, δηλαδή το ξένο πανεπιστήμιο θα λέει με ποιον τρόπο θα εισάγονται σε αυτό οι φοιτητές του, ο οποίος θα είναι βασισμένος στο σύστημα που ακολουθεί στη χώρα του.
  • Κριτήρια για εγγραφή: Οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο και για ένα συνδυαστικό σύστημα, δηλαδή να καθορίζει το ίδιο το πανεπιστήμιο τα κριτήρια επιλογής αλλά να συνδυάζεται και με βαθμολογία σε κάποια μαθήματα, κυρίως όσον αφορά υψηλόβαθμες περιζήτητες σχολές, όπως οι Ιατρικές και οι Νομικές Σχολές. Για την εγγραφή στο μη κρατικό πανεπιστήμιο σε προπτυχιακό τμήμα οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να έχουν απολυτήριο αναγνωρισμένο λυκείου ή απολυτήριο που αποκτήθηκε σε άλλη χώρα ισότιμο ή αντίστοιχο του ελληνικού λυκείου, ενώ τα μεταπτυχιακά προγράμματα απευθύνονται σε πτυχιούχους προπτυχιακών προγραμμάτων.
  • Ποιοι θα διδάσκουν: Σε ό,τι αφορά τους διδάσκοντες τίθενται συγκεκριμένες διαδικασίες επιλογής και εξέλιξης του ακαδημαϊκού προσωπικού, καθώς και ο αριθμός μόνιμων και επισκεπτών καθηγητών.
  • Άδεια – εγκαταστάσεις: Προϋπόθεση λήψης άδειας θα είναι η επάρκεια των υποδομών, όπως αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, βιβλιοθήκες, αλλά και οι εγκαταστάσεις για τους φοιτητές όπως σίτιση και στέγαση. Τα κριτήρια θα έχουν να κάνουν με την ποιότητα της έρευνας και της διδασκαλίας, τις υποδομές και με μία σειρά προϋποθέσεων, προκειμένου να διαπιστωθεί, με βάση διεθνές πλαίσιο, ποια κριτήρια πληρούνται για το εάν μπορεί να λειτουργήσει ως πανεπιστήμιο.
  • Στρατηγική – στόχοι: Θα εξετάζεται ακόμα η αναπτυξιακή στρατηγική του ιδιωτικού πανεπιστημίου, ενώ στόχος είναι η διασφάλιση της υψηλής ποιότητας στα πανεπιστήμια και για τον λόγο αυτό γίνονται και συζητήσεις για το «τοπίο» μετά τη χορήγηση των πρώτων πτυχίων, προκειμένου να διαπιστώνεται αν τα μη κρατικά πανεπιστήμια επιτυγχάνουν τους στόχους τους ή χρειάζονται διόρθωση πορείας. Μελετάται η διδασκαλία σε κάποια τμήματα να είναι στα ελληνικά και σε άλλα ξενόγλωσση, ενώ σημαντική θεωρείται η πιστοποίηση των προσφερόμενων προγραμμάτων σπουδών.
  • Αξιολόγηση – αποφοίτηση: Ο τρόπος αξιολόγησης και προαγωγής των φοιτητών καθώς και η διαδικασία αποφοίτησης και απονομής πτυχίου καθορίζονται από τον κανονισμό σπουδών του κάθε μη κρατικού πανεπιστημίου.

Ισότιμα τα πτυχία

Το σχέδιο, όπως έχει γράψει η «Α», προβλέπει τη θέσπιση αυστηρών κριτηρίων από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) για την ίδρυση και τη λειτουργίαπαραρτημάτων μη κρατικών πανεπιστημίων, τα οποία θα λειτουργούν πλήρως και θα χορηγούν πτυχία ισότιμα με αυτά των δημόσιων πανεπιστημίων.

Δεν θα μπορεί να ιδρυθεί μη κρατικό πανεπιστήμιο μόνο με εγχώρια πρωτοβουλία ιδιωτικού φορέα στην Ελλάδα, παρά μόνο σε συνεργασία με ξένο πανεπιστήμιο, όπως λένε αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Παιδείας.