ΒΟΑΚ: Ανοίγουν οι προσφορές για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος – Πώς μπορεί να «φρενάρει» το έργο

Θέμα χρόνου είναι για τον διαγωνισμό του ΒΟΑΚ να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές για το βασικό τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, συνολικού προϋπολογισμού ύψους 1,75 δισ. ευρώ – Οι προσφυγές που μπορούν να «φρενάρουν» την υλοποίηση του έργου

Σε μία κρίσιμη περίοδο που θα καθορίσει τη δυνατότητα να υλοποιηθεί εντός χρονοδιαγράμματος, μπαίνει ο ΒΟΑΚ και πιο συγκεκριμένα το έργο που αφορά στο βασικό τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, συνολικού προϋπολογισμού ύψους 1,75 δισ. ευρώ. Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται η γνωστοποίηση της ακριβούς ημερομηνίας που θα αποκαλύψει ποιος θα είναι ο ανάδοχος για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ. Ταυτόχρονα «τρέχουν» οι δύο προσφυγές που έχουν κατατεθεί από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου, καθώς αμφότεροι δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης.

Κατά την ενημερώση των διαπιστευμένων συντακτών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, σημείωσε πως είναι θέμα χρόνου να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές για το βασικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, καθώς τις επόμενες εβδομάδες το υπουργείο μπαίνει στην τελική διαδικασία από την οποία θα προκύψει και η ακριβής ημερομηνία που θα αποκαλύψει ποιος θα είναι ο ανάδοχος για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάιο υποβλήθηκαν, ως γνωστόν, τρεις προσφορές για το έργο, ύψους 1,75 δισ. ευρώ. Προσφορές κατέθεσαν τα σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Μυτιληναίος και AVAX- Egis Project- Meridiam.

Αξίζει να σημειωθεί πώς μέχρι αυτή τη στιγμή έχουν κατατεθεί δύο προσφυγές από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου. Όπως έχεί γίνει γνωστό κινούνται κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου και ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι αμφότεροι δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης. Στην περίπτωση που ικανοποιηθεί το αίτημα των δήμων, τότε ο διαγωνισμός ενδέχεται να «φρενάρει», καθώς θα χρειαστεί η επανυποβληθεί η σχετική μελέτη με ο,τι αυτό συνεπάγεται. Η εν λόγω παρέμβαση όπως έχει εκτιμηθεί από τους δήμους ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ. Γεγονός το οποίο συνιστά την ναρκοθέτηση των προσφορών, καθόσον οι διεκδικητές του έργου έχουν ήδη καταθέσει οικονομικές προσφορές, τις οποίες θα χρειαστεί να επικαιροποιήσουν εφόσον προκύψει αλλαγή στα υφιστάμενα δεδομένα. Επίσης, μία ακόμη επίπτωση αφορά στο χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης του έργου, καθως ο διαγωνισμός μπορεί να φτάσει σε καθυστερήσεις που να ξεπερνούν ακόμα και το ένα έτος, ήτοι να ξεκινήσει το 2026.

Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης που κυμαίνεται στα 440 εκατ. ευρώ, ο υφυπουργός Υποδομών σημείωσε πως δεν υπάρχει, τη στιγμή που μιλάμε κάποιο πρόβλημα καθώς το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης αφορά τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που έχουν υπογραφεί. Για την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης στο Χανιά-Ηράκλειο, προς το παρόν είμαστε εντός χρόνου με την αίρεση και πάλι της ανατροπής από τις προσφυγές των δύο Δήμων.

Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά και δεν προκύψουν εμπλοκές ή δικαστικές διαμάχες, μετά την επικείμενη αποσφράγιση-αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών και την ανάδειξη προτιμητέου αναδόχου, το σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης θα σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για την αναγκαία έγκριση. Όταν δοθεί η έγκριση από το Ελεγκτικό, θα ακολουθήσει η κύρωσή της από τη Βουλή (επειδή πρόκειται για παραχώρηση, πρέπει να επικυρωθεί ως νόμος του κράτους από το Κοινοβούλιο) και η υπογραφή της, ώστε να ξεκινήσουν κατόπιν οι κατασκευαστικές εργασίες. Συνολικά από ανάλογες περιπτώσεις, μπουλντόζες πιθανότατα θα δούμε από το 2025 και ύστερα.