Αποκόρωνας: Υπέρ των προτάσεων του ΤΕΕ για τον ΒΟΑΚ ο κ. Κουκιανάκης

Υπέρ της ενσωμάτωσης στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του νέου ΒΟΑΚ (αφορά το τμήμα πόλη Χανίων- πόλη Ηρακλείου) των προτάσεων των Δήμων, των Τεχνικών Επιμελητηρίων Δυτικής και Ανατολικής Κρήτης και πολιτών γνωμοδότησε το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης στη χθεσινή του συνεδρίαση.

Οι προτάσεις αυτές πάντως δύσκολα θα γίνουν δεκτές στο σύνολο τους από το Υπουργείο όπως διαφάνηκε και στην τοποθέτηση του γενικού διευθυντή συγκοινωνιακών υποδομών κ. Καρνέζη.

Στις προτάσεις αυτές ξεχωρίζουν:

  • Η ανάγκη σύνδεσης ΒΟΑΚ- Αεροδρομίου Χανίων, ένα θέμα που έθιξαν οι φορείς του Ρεθύμνου ως ιδιαίτερα κρίσιμο.
  • Η δημιουργία παράλληλης σύνδεσης στο πέρα Πλατάνι όπου υπάρχει πολεοδομήσιμη έκταση στην οποία ήδη η “Τράπεζα Χανίων” έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες πολεοδόμησης.
  • Στην περιοχή των Καλυβών, ο νέος ΒΟΑΚ να χαραχθεί πιο κοντά στον υφιστάμενο και σε κάποια τμήματα να “πατάει” πάνω στον υφιστάμενο
  • Για τη Γεωργιούπουλη να κατασκευαστούν δύο ημικόμβοι αντί για ένα κόμβο.
  • Στο τμήμα Γεωργιούπολη, Καβρός, Επισκοπή η χάραξη να γίνει πιο νότια ώστε να μην “κόβει” την κοιλάδα.
  • Ενσωματώθηκαν επίσης οι προτάσεις των Δήμων Ρεθύμνου και Μυλοποτάμου αναφορικά με τη χάραξη στα όρια τους.

Μιλώντας στο Συμβούλιο ο κ. Γιάννης Καρνέζης, Γενικός διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε πως «εξετάζεται να συμπεριληφθεί το τμήμα σύνδεσης ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο γιατί δεν νοείται διεθνές αεροδρόμιο που να μην συνδέεται με αυτοκινητόδρομο». Ο ίδιος παρατήρησε πως οι μετρήσεις που έγιναν το 2018-2019 έδειξαν πως τα αναμενόμενα έσοδα του ΒΟΑΚ δεν θα είναι μεγάλα «για αυτό και χρειάζεται να πληρώσει το δημόσιο σκιώδη διόδια», θα καλύψει δηλαδή το δημόσιο ένα μέρος του κόστους των διοδίων. Τόνισε επίσης ως το μεγαλύτερο ποσοστό μετακινήσεων είναι ενδονομαρχιακές ή έστω μεταξύ δύο γειτονικών νομών, Χανιά-Ρέθυμνο και Ρέθυμνο-Ηράκλειο. Ειδικά σε ό,τι αφορά το Ρέθυμνο παρατήρησε πως «ένα από τα πιο ακριβά κομμάτια είναι αυτό που διέρχεται από την περιοχή του Ρεθύμνου γιατί ο σημερινός δρόμος έχει πνιγεί από την ανθρωπογενή δραστηριότητα».

«Ένα έργο τόσο μεγάλης κλίμακας θα έχει περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όμως οι επιπτώσεις στο περιβάλλον αν δεν γίνει τίποτα θα είναι μεγαλύτερο στο μέλλον» ανέφερε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων κ. Ν. Καλογερής που τόνισε τμήματα του υφιστάμενου δικτύου του ΒΟΑΚ στο τμήμα Καλύβες- Βρύσσες θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και για το νέο ΒΟΑΚ χωρίς εκπτώσεις για την ποιότητα του έργου.

«Για το Ρέθυμνο είναι θέμα ζωής, το έργο σύνδεσης ΒΟΑΚ με αεροδρόμιο Χανίων» επισήμανε η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου κ. Μ. Λιονή.

Την χρηματοδότηση του νέου ΒΟΑΚ μέσα από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ζήτησε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΜΕΡΑ 25 κ. Γ. Λογιάδης και επανέλαβε την πρόταση για κατασκευή ηλεκτρικού τρένου που να συνδέει τις δύο άκρες του νησιού.

Σε παρέμβαση του ο δήμαρχος Αποκορώνου κ. Χ. Κουκιανάκης έδωσε τα εύσημα στην κυβέρνηση και στον πρωθυπουργό και συντάχθηκε με την πρόταση των ΤΕΕ για τους δύο ημικόμβους στη Γεωργιούπολη και ημικόμβο στον Καβρό. Ακολούθησαν οι τοποθετήσεις κατοίκων από τις Δυτ. Καλύβες, τον Σταυρωμένο, το Ρέθυμνο, της Τράπεζας Χανίων, του κ. Δ. Παπαδάκη για τη Γεωργιούπολη κ.α

Δήλωση Περιφερειάρχη Κρήτης

Σε δήλωσή του ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης υπογράμμισε πως θα πρέπει «να γίνουν αποδεκτές οι προτάσεις των επιμελητηρίων. Γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα πως πρέπει να γίνει αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο». Ο κ. Αρναουτάκης δεν παρέλειψε να υπενθυμίσει πως εάν το αρμόδιο υπουργείο είχε με τους δήμους και με την περιφέρεια της Κρήτης καλύτερη συνεργασία ίσως να μην υπήρχαν αυτά τα προβλήματα. «Εμείς θέλουμε να συμβάλουμε θετικά στο μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο. Τώρα βλέπουμε μια θετική εξέλιξη. Θεωρώ ότι θα βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση που θα ικανοποιεί την πλειοψηφία των παρατηρήσεων και των προτάσεων πάντα λαμβάνοντας υπόψη τα τεχνικά επιμελητήρια της Κρήτης», ανέφερε.

Σε ό,τι αφορά την αποδοχή των προτάσεων του περιφερειακού συμβουλίου Κρήτης από το Υπουργείο, ο Περιφερειάρχης Κρήτης εξέφρασε την πεποίθηση πως το Υπουργείο θα λάβει σοβαρά υπόψη τις προτάσεις του περιφερειακού συμβουλίου. «Ένα κορυφαίο όργανο Δημοκρατίας που για άλλη μια φορά αναδεικνύεται ο ρόλος του και η συμβολή του στα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης», δήλωσε.

Καρνέσης: «Θα μελετηθούν όλες οι προτάσεις»

 «Όλες οι προτάσεις που υποβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης θα μελετηθούν ενδελεχώς από το Υπουργείο Υποδομών», δήλωσε ο κ. Καρνέσης, εξηγώντας παράλληλα πως η τελική άποψη του Υπουργείου Υποδομών θα λάβει υπόψη ό,τι εύλογο και λογικό έχει υποβληθεί από τους φορείς που έχουν γνωμοδοτήσει επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων καθώς και όσα προτείνονται από το περιφερειακό συμβούλιο σήμερα για να δια-μορφώσει την οριστική του πρόταση. Στη συνέχεια θα εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου από το Υπουργείο Περιβάλλοντος. «Πιστεύω ότι η χάραξη του δρόμου δεν θα αμφισβητηθεί σε κανένα σημείο ριζικά από το περιφερειακό συμβούλιο», δήλωσε χαρακτη-ριστικά ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Υποδομών. 

Δήλωση Αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος

 Ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης στο πλαίσιο της διαβούλευσης, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Είναι σημαντικό ότι ψηφίστηκε από το περιφερειακό συμβούλιο η εισήγηση της υπηρεσίας μας. Η πρόταση συμπληρώνεται με τις θέσεις και τις προτάσεις του τεχνικού επιμελητηρίου, των δήμων και των φορέων, ειδικά σε ό,τι αφορά τις παρακάμψεις που δεν είχαν προβλεφθεί στη συγκεκριμένη ΜΠΕ και ελπίζουμε ότι θα υπάρξει βελτίωση της ποιότητας του δρόμου ώστε να καταλήξουμε στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».

ΟΙ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ

«Το γεγονός ότι σήμερα συζητάμε τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον ΒΟΑΚ μετά από τόσα χρόνια προσδοκιών είναι μια ιστορική στιγμή. Έχει όμως και μια άλλη ανάγνωση στα μάτια των πολιτών: η ημερομηνία της σημερινής μας συζήτησης είναι αδιάψευστος μάρτυρας της μεγάλης καθυστέρησης ενός έργου που θα έπρεπε προ πολλού να έχει ολοκληρωθεί στην Κρήτη» δήλωσε στην τοποθέτηση του ο κ. Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης. Για τη “Λαϊκή Συσπείρωση” ο Αλέκος Μαρινάκης τόνισε πως η κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς ΒΟΑΚ είναι στις πρώτες λαϊκές ανάγκες ωστόσο ο τρόπος που μεθοδεύεται η κατασκευή του «εξυπηρετεί τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου. Σε πολλά σημεία παρότι ο νέος ΒΟΑΚ εφάπτεται με τον παλιό προβλέπονται διόδια! ». Ανέφερε τέλος πως η έλλειψη περιφερειακών οδών παράκαμψης των μεγάλων πόλεων (Χανιά, Ηράκλειο και ειδικά Ρέθυμνο) θα κάνει δύσκολη τη μετακίνηση των κατοίκων και θα τους επιβάλλει να πληρώνουν διόδια για να μετακινηθούν για λίγα χιλιόμετρα αφού δεν θα τους δίνεται διέξοδος.

«Για πρώτη φορά σε νησί στην Ευρώπη γίνεται δρόμος ιδιωτικός και χωρίς καμία στρατηγική πρόβλεψη για το πως θα συνδέονται οι πόλεις με το ΒΟΑΚ. Ο νέος ΒΟΑΚ θα είναι ιδιωτικός και ξέρετε το όνομα αυτού που θα του ανήκει» είπε ο επικεφαλής της “Ξαστεριάς” κ. Μιχάλης Κριτσωτάκης συμπληρώνοντας πως «αν ο δρόμος αυτός γίνονταν από την Περιφέρεια με δημόσιο και κοινωνικό τρόπο τίποτα δεν θα γίνονταν αυτά τα παράδοξα που προβλέπει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων».

Για την “Ανυπόταχτη Κρήτη” ο Γιώργος Πιαγκαλάκης αρχικά παρατήρησε πως «πολλά λέχθηκαν περί ιστορικότητας της μέρας. Η αλήθεια είναι πως 7 μήνες μετά την παρουσίαση της νέας χάραξης από τον πρωθυπουργό το λες και… επιτυχία να διατυπώνει γνώμη το περιφερειακό συμβούλιο εκ των υστέρων. Και μάλιστα μόνο επί τεχνικών θεμάτων. Για τον τρόπο χρηματοδότησης, για την επιβολή διοδίων, η παρουσίαση της ΜΠΕ ήταν αλλά λόγια ν’ αγαπιόμαστε.» Ο κ. Πιαγκαλάκης σημείωσε πως «η Κυβέρνηση και η Περιφέρεια προσπαθούν να αποκρύψουν το γεγονός ότι ο ΒΟΑΚ, ο τρόπος χρηματοδότησης και κατασκευής του αποτελούν ένα ακόμα επεισόδιο της “αμαρτωλής” ιστορίας της κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων στη Ελλάδα τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Ιστορίας που περιλαμβάνει σκανδαλώδεις ευνοϊκές ρυθμίσεις για το κατασκευαστικό κεφάλαιο με αποτέλεσμα να εισπράττει τεράστια κέρδη από διόδια, από αποζημιώσεις, από την ιδιωτικοποίηση τελικά των αυτοκινητόδρομων.»

Κλείνοντας τη συνεδρίαση – θετικά γνωμοδότησαν οι παρατάξεις Αρναουτάκη και Μαρκογιαννάκη καταψήφισαν οι άλλες τρεις – ο κ. Αρναουτάκης επισήμανε πως «αν από το 2010 μας είχαν δώσει σημασιά ως Περιφέρεια θα είχαν πάει καλύτερα τα πράγματα σε ότι αφορά το ΒΟΑΚ». Ο περιφερειάρχης τάχθηκε υπέρ της υιοθέτησης των προτάσεων των Τεχνικών Επιμελητηρίων και κατέληξε λέγοντας: «Εμείς θέλουμε να συμβάλουμε θετικά στο μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο. Τώρα βλέπουμε μια θετική εξέλιξη. Θεωρώ ότι θα βρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση που θα ικανοποιεί την πλειοψηφία των παρατηρήσεων και των προτάσεων πάντα λαμβάνοντας υπόψη τα τεχνικά επιμελητήρια της Κρήτης».

goodnet.gr